زمان جاری : یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 3:34 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم






ارسال پاسخ
تعداد بازدید 61
نویسنده پیام
mahdi آفلاین


ارسال‌ها : 3
عضویت: 21 /12 /1390
سن: 15


آثار باستانی

آثار تاریخی مرکزی
مدرسه سپهدار اراک یکی از ابنیه تاریخی به جای مانده از دوره قاجاریه است که همزمان با تاسیس بازار به دستور سپهدار اعظم ساخته شد. این مدرسه اولین مرکز علوم دینی در اراک است .


بنای تاریخی حمام چهار فصل اراک که هم اکنون به عنوان موزه آثار تاریخی کاربرد دارد , یکی از زیباترین آثار معمای به جای مانده از ادوار گذشته است. این اثر تاریخی دوره قاجاریه توسط شخصی به نام حاج محمد ابراهیم خوانساری با سه قسمت مجزای مردانه , زنانه و اقلیتهای مذهبی بنا شده است . در حال حاضر از مجموعه مساحت 1600 متری این بنا 9000 مترمربع آن که شامل سربینه مردانه و گرمخانه است بازسازی و مورد بهره برداری قرار گرفته است که بخش رختکن مردانه و هشتی بین گرمخانه و رخت کن به موزه تابستانی شناسی تبدیل شده است . اشیاء به نمایش گذاشته شده در آن مربوط به دوران قبل و بعد از اسلام بوده و اشیاء این بخش شامل ابزار و وسایل روشنایی ، قهوه خانه ، وسایل حمام ، اسناد و قباله ها و قرآن های خطی است . هنرهای سنتی مانند کارگاه گیوه کشی و ٿرش باٿی نیز بخشی از این مکان را به خود اختصاص داده است .
مجموعه تاریخی بازار اراک نیز نمونه ارزشمندی از شهرسازی اوایل قرن 13 است که بنای آن را فردی به نام سپهدار اعظم حاکم اراک گذاشته است. این بازار از دیرباز به عنوان مرکز اقتصادی و تجارت شهر و عرضه ٿرش همراه با مواد اولیه آن از قبیل تار و پود , نقشه دار قالی و خامه شناخته می شود .
آتشکده ی آتشکوه واقع در هشت کیلومتری جنوب شرقی شهر نیم ور محلات یکی دیگر ازآثار تاریخی با ارزش استان است. این دانشکده شامل ایوان و الحاقات آن و چهار طاقی اصلی از جمله ابنیه دوران ساسانی است از ویژگیهای این بنای تاریخی را می توان به کارگیری سنگهایی با ابعاد بیش از یک متر ضخامت دیواره ها عنوان کرد .
ستون های دوره اشکانی در خورهه واقع در نزدیکی محلات .
مناره آجری مسجد جامع ساوه ، دوره سلجوقی به ارتفاع 15 متر .

بازار اراک
بازارها چه در دوره اسلامي و چه قبل از اسلام در ايران بخش اساسي و بافت مركزي و اصلي شهر را تشكيل مي ‌داده‌اند. بازارها علاوه براينكه محل خريد وفروش كالاهاي مورد نياز عموم ‌مردم بوده‌اند، در حقيقت كارگاه هاي توليدي كشور هم بشمار مي‌رفته ‌اند. مسجد، بارانداز، كاروانسرا، آب انبار، سقاخانه و حمام از جمله اماكني بوده كه در مجموعه بازار شكل مي‌گرفته و عموما اين اماكن بر اساس درآمد موقوفات و اجاره حجره‌ها و مغاره‌هاي وقفي مساجد اداره مي‌شده‌اند.
بازارها از ابتداي وجودي در ايران هميشه مركز تصميم‌ گيريهاي مهم سياسي و اقتصادي و همچنين مركز امداد و كمك به درماندگان بوده، ضمن اينكه بهترين هنر معماري بر اساس مصالح موجود در محل و نوع آب و هواي حاكم بر منطقه در ساخت بازارها به كار گرفته مي شده ‌است. مجموعه تاريخي بازار اراک نيز نمونه ارزشمندي از شهرسازي اوايل قرن ۱۳ است که بناي آن را فردي به نام سپهدار اعظم حاکم اراک گذاشته است اين بازار از ديرباز به عنوان مرکز اقتصادي و تجارت شهر و عرضه فرش همراه با مواد اوليه آن از قبيل تار و پود و نقشه دار قالي و خامه شناخته مي شود.

مجموعه بازار اراك در سال ‪ ۱۲۲۸هجري قمري و در زمان پادشاهي فتحعلي شاه قاجار در بافت مركزي شهر سلطان آباد و به توسط يوسف خان گرجي بنا شده‌است. اين بناي با ارزش تاريخي كه تلفيقي از معماري مدرن و سنتي ايران است در چهار جهت شمال، جنوب، شرق و غرب ساخته شده است، طول بازار در جهت شمال به جنوب ‪ ۷۲۰متر و در جهت غرب به شرق حدود ‪ ۲۰۰متر است، اين دو بازار در محلي كه چهار سوق ناميده مي‌شود در هم تلاقي مي‌ كنند.



آجر، مصالح غالب درساخت بازار بوده وبا ملات گچ، آهك و خاك رس تمامي بنا را ساختمان نموده‌اند، در پي ديوارها و همچنين در جرز ديوار و طاقها براي استحكام بيشتر از تيرچه‌هاي چوبي استفاده شده و در پاي ستون ها هم صفحات و ورق هاي منجمد مسي و سربي به كارگرفته شده‌است. سقف بازار گنبدي بوده و با كاهگل پوشيده شده، از نماي پشت بام، گنبدهاي ممتد در دو رديف شمالي و جنوبي و غربي و شرقي به طور زيبايي مشاهده مي‌شود و گنبد چهار سوق از ديگر گنبدها بلندتر و با عظمت تر ديده مي‌شود.
در مركز هر گنبد نورگيري تعبيه شده كه كار هواكش را هم‌انجام مي‌دهد، عمده حجره‌ها در راسته بازارها استقرار يافته و كارگاه‌هاي توليدي، باراندازها، انبارها و بازارچه‌هاي اختصاصي در سراها مي‌باشد. در طرفين بازار به‌فواصل حدود پنجاه متري از يكديگر سراهايي ساخته شده كه به فروش كالا وارائه خدمات مشغول مي‌باشند، سراهاي كاشاني، گلشن، نوروزي از اين جمله‌ اند.
زيباترين و مهمترين سراي بازار كه همچنان توانسته ساختار اوليه خود را حفظ نمايد، سراي كاشاني است كه به بازار فرش اختصاص يافته است. درجنب بازار، مسجد ومدرسه سپهدار كه يكي از زيباترين مساجد اراك مي‌باشد قرار داشته و پشت‌بام بازار كاملا برحياط مدرسه و مسجد سپهدار مشرف مي‌باشد.
مجموعه بازار اراك در تاريخ ‪ ۱۳۵۵/۸/۱۰به شماره ‪ ۱۲۸۵در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده‌است.


+ نوشته شده در چهارشنبه 12 خرداد1389ساعت 2:40 بعد از ظهر توسط مریم عزیزی | نظر بدهید

--------------------------------------------------------------------------------

آثار تاریخی مازندران
ابنیه تاریخی
بندپی بابل
در جنوب بابل وتقریبا ۲۰ کیلومتری شهر بابل منطقهٔ بند پی وجود دارد بندپی که در واقع محلی بین کوه جنگل و دشت است در ایران قبل از اسلام بنا به روایات محلی در حملهٔ اعراب یک سنگر قدرتمند برای وطن دوستان بوده است و در واقع قبل از اسلام دارای شهر و قلعه بودهاست.

منطقه شورچال گلوگاه
این منطقه از ابنیه مسکونی قرون اول و دوم اسلامی بوده و آثار باستانی فراوانی در دل تپه‌های آن جای گرفته‌اند که متأسفانه بخش قابل توجهی، توسط حفاران غیرمجاز، از دل خاک خارج شده و از موزه‌های خارجی، سر در آورده‌است که نیازمند استقرار یگان حفاظت میراث فرهنگی است.زمینهای آن متعلق به ساکنان کوپچی محله گلوگاه بوده و در فاصله کمی از ساحل دریا قرار گرفته‌است و مکانی سرسبز و بسیار دیدنی است که نیازمند سرمایه گذاری و توجه بیشتر است.




امامزاده عباس
در حاشیه شمالی ورودی شرقی شهر ساری واقع شده و از نظر شیوه معماری، گنبد هرمی شکل و صندوق چوبی نفیس، یکی از بناهای معروف استان مازندران است. تاریخ ساخت آن ۸۹۷ هجری قمری است و سه امامزاده بنامهای عباس ؤ محمد و حسن در آن مدفون می‌باشند.این بنا در منطقه‌ای به نام ازادگله واقع شده است.

قلعه لاجیم در سوادکوه
در جنوب شرقی زیراب در شرق جاده سواد کوه به قائمشهر در منطقه‌ای جنگلی و در کنار روستای لاجیم قرار دارد. این اثر معماری ارزشمند متعلق به قرن پنجم هجری است. آندره گدار باستان‌شناس فرانسوی که در سال ۱۹۳۳ میلادی به بازدید برج لاجیم آمده می‌نویسد: در داخل این حصار چند تل است که نشان می‌دهد این قلعه در واقع شهر مستحکمی است این محل که در قلب جنگل انبوه و دور هنگامه شهرها واقع شده‌است. مسلماً قرارگاه مهم یکی از سرکشان یا پناهگاه استوار یکی از پادشاهان مخلوع بوده‌است که به امید بازگشت وقت مساعد در آنجا بدور از آسیب خصم در امان می‌داشته‌است. شخصیت مدفون در برج (کیا ابوالخوارس شهریار) از خاندان باوندیان بوده که در فاصله سقوط سلسله باوندیان اول و به قدرت رسیدن مجدد خاندان آل باوند پس از اشغال ناحیه آمل به دست قابوس وشمگیر به منطقه کوهستانی لاجیم پناه برده‌است.




چشمه عمارت بهشهر
این بنا متعلق به دوره صفویه‌است که در دو طبقه احداث گردیده و در حال حاضر طبقه همکف و جزری از طبقه دوم باقی مانده‌است در وسط عمارتِ همکف مظهر چشمه قرار دارد که آب آن از چهار سمت توسط جویهایی از داخل بنا به خارج آن سرازیر و وارد حوضها و جویهای اطراف آن گردیده و به‌وسیله نهرهای اصلی به خارج از باغ هدایت می‌شده‌است .

برج آرامگاهی امامزاده طاهر مطهر کجور
این بنای آرامگاهی واقع در روستای هزار خال بخش کجور در شهرستان نوشهر قرار دارد، بنایی است چهار ضلعی با کتیبه‌های آجری و تزئینات که در سال(۸۲۹) ه ق به دست ملک کیومرث بن بیستون استندار ساخته شده‌است.

قلعه ملک بهمن لاریجان
این قلعه از قلعه‌های عظیم البرز است که در جاده هراز بخش لاریجان شهرستان آمل و مشرف به قریه شاهان دشت در ۷۵ کیلومتری جنوب آمل قرار دارد این قلعه متعلق به حکام پادوسبان است که در سال (۴۵ الی ۱۰۰۵) ه ق به رویان نور و کجور و رستمدار حکومت داشته‌اند بنای قلعه بر روی صخره‌ای حدود ۲۲۰ متر بالاتر ازسطح اراضی شاهاندشت از لاشه سنگهای بزرگ و کوچک و ملات گچ ساخته شده که بصورت طبقه طبقه و شامل اتاقها و قسمت‌های مختلف ساختمانی است.

آرامگاه سه سید میر حیدر آملی
این مکان مدفن ابولقاسم پسر ابولحسن الرویانی است که در سده ششم ه ق وفات یافته‌است، در طی قرون هشتم و نهم هجری قمری سه تن از سادات و عرفا در این محل مدفون گردیدند که یکی از آنها علامه میر حیدر آملی است که از متفکران و مشاهیر شیعه بوده‌است بانی این مکان سید عزالدین بن سید بهاالدین آملی است.

برج رسکت
برج زیبای رسکت در روستایی به همین نام، از دوران اسپهبدان مازندران که بر روی آن کتیبه‌ای به دو خط پهلوی و کوفی وجود دارد.

برج باوند
برج بسیار زیبای باوند از دوران آل باوند از اسپهبدان مازندران در روستای سرخ آباد سوادکوه قرار دارد. این برج شبیه مهره رخ در شطرنج است.

نقش شاه
تنها تصویر ناصرالدین شاه قاجار و درباریان او که بر دل سنگ حکاکی شده است در جاده هراز و در کنار تونل وانا و جاده باستانی زمان ساسانی قرار دارد.

برجهای آهودشت
این دو برج در روستای آهودشت چمستان نور قرار دارند. برج بزرگ مزار شاه بالوی زاهد آملی، استاد شیخ خلیفه مازندرانی، استاد شیخ حسن جوری است.

سایت موزه گوهرتپه
سایت موزه گوهر تپه در نزدیکی بهشهر قرار دارد. کهنترین ابزار ساخته شده از آهن در جهان در این مکان یافت شده است.

لفورک
شهر باستانی لفورک در سواد کوه قرار دارد. در این شهر اسکلتهایی از انسان های دراز سر پیدا شده است.

+ نوشته شده در چهارشنبه 12 خرداد1389ساعت 2:9 بعد از ظهر توسط مریم عزیزی | نظر بدهید

--------------------------------------------------------------------------------

آثار تاریخی لرستان
آثار باستانی و تاریخی



مفرغهای لرستان در موزه لور فرانسه
لرستان جایگاه آثار باستانی و تاریخی فراوانی است که می‌توان آن‌ها را به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی تقسیم کرد. یافته‌های پیش از تاریخ لرستان، بیشتر شامل نقاشی‌ها، کنده‌کاری‌های غارها، سفالینه هاو اشیای مفرغی هستند. به دلیل کوهستانی بودن منطقه، نخستین ساکنان در مناطق مرکزی و غربی لرستان سکونت یافتند. در این استان، بیش از ۲۵۰ غار و پناهگاه صخره‌ای وجود دارد که نیمی از آنان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند. از جلمه غارهای مهم می‌توان به غارهای منقوش پیش از تاریخ هومیان یک، هومیان دو و میر ملاس کوهدشت و دوشه بخش چگنی خرم آباد، غارهای مسکونی پیش از تاریخ دره خرم آباد مانند غارهای پاسنگر، قمری، کنجی، گرارجنه و یافته و غار باستانی و شگفت انگیز کلماکره پلدختر اشاره کرد [۹]

پل‌ها و دژها


قلعه فلک الافلاک در مرکز شهر خرم‌آباد
از دوره‌های هخامنشیان و ساسانیان، پل‌ها و دژهای ویران شده فراوانی به جای مانده‌است. پل دختر، پل کشکان، پل شاپوری، پل کلهر، پل معمولان و نیز قلعه فلک الافلاک از این دسته‌اند. گورستان‌ها و تپه‌های تاریخی فراوانی در بیشتر مناطق این استان وجود دارند که هنوز مورد کاوش باستان شناسی قرار نگرفته‌اند.

فلک‌الافلاک یا دژ شاپورخواست قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد در استان لرستان است. فلک الافلاک با نام قلعه دوازده برجی هم شناخته می‌شود. قلعه فلک الافلاک بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم آباد و در نزدیکی رودخانه خرم آباد قرار گرفته و چشمگیرترین اثر تاریخی و گردشگری درون شهر خرم آباد است.
مسجدها


ایوان جنوبی و گلدسته‌های مسجد جامع بروجرد
مسجدها و امامزاده‌ها نیز از مهم‌ترین آثار به جای مانده از دوره‌های پس از اسلام در این منطقه هستند که مسجد جامع، مسجد سلطانی بروجرد مسجد جامع خرم آباد، امامزاده جعفر بروجرد، شاهزاده احمد پلدختر، شاهزاده محمد کوهدشت، بابا بزرگ نورآباد دلفان، شاهزاده عبدالله، امامزاده زیدبن علی و امامزادگان ابوالوفا واقع در شهر خرم آباد از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین این آثار به شمار می‌آیند.

مسجد جامع بروجرد که به مسجد جمعه نیز شناخته می‌شود، مسجدی تاریخی و از بناهای معماری سرشناس در شهر بروجرد است. مسجد جامع بروجرد یکی از نخستین مسجدهای ساخته شده در ایران است که در قرن دوم تا سوم هجری در شهر بروجرد بنا نهاده شده‌است. این مسجد زیبا در دل یکی از محله‌های تاریخی شهر نام دو دانگه واقع شده و به لحاظ معماری و قدمت، از بناهای منحصر به فرد استان لرستان و شهر بروجرد است.


جمعه 16 تیر 1391 - 21:12
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :


تماس با ما | آثار باستانی | بازگشت به بالا | پیوند سایتی RSS